top of page

Geen stock om mee te slaan

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden, meldt het spreekwoord. Tot je een foto hebt die niets zegt. Te vaak wordt in de (sociale) media gekozen voor stockbeelden: haarscherpe cliché plaatjes van vaak Amerikaanse stockfotobureau’s die ver van het dagelijks leven staan. Gebruik ze niet! Je werkt als bedrijf of instelling zorgvuldig aan je identiteit en imago. De kans dat deze gladde beelden daarbij aansluiten is nihil. We zien te veel mannen met aktetassen over hordeloophekjes springen, te veel blije helpdeskmedewerkers de camera in kijken die we gister ook elders zagen en te vaak dat handje waaruit heel duurzaam een boompje groeit. Het cliché verbeeld.

stock om mee te slaan.png
stock om mee te slaan 2.png

Natuurlijk; het gebruik van stockfoto’s heeft veel voordelen. Ze zijn goedkoop, je kunt ze (meestal) zonder bijbetaling meermaals gebruiken en de keuze aan haarscherpe plaatjes is werkelijk gigantisch. Op het moment dat je hartje zomer een winters tafereel nodig hebt, ben je blij met de mogelijkheden. Maar daar moet het echt bij blijven. Mensen doen zaken met je als ze je vertrouwen. En dat vertrouwen moet je opbouwen door een goed en onderscheidend verhaal te vertellen. Teksten waarin mensen zich herkennen. Daarbij is een beeld bijna onmisbaar.

​

​

​

Onderzoek laat immers zien dat mensen informatie beter onthouden als er een afbeelding bij staat. En op social media delen mensen berichten veertig keer vaker als er een foto bij staat. Maar onderzoek vertelt dat 30% van de respondenten juist minder vertrouwen heeft in een merk dat stockfoto’s gebruikt.

​

Dus als we het erover eens zijn dat beeld zo belangrijk is: investeer daar dan ook in. Bedenk welk pakkend en onderscheidend beeld extra kracht geeft aan jouw boodschap. Maak het verschil. Ja, een professionele foto voor een campagne heeft écht een prijskaartje, maar een campagne die niet scoort is pas duur. Een zelfgemaakte foto met de smartphone is op de socials vaak al beter dan de witte glimlach van stock. Als eigen beeldmateriaal er werkelijk niet in zit, kijk dan eens op de Nationale Beeldbank; ook stock, maar wel een heel stuk realistischer. Bedenk ondertussen dat het gebruik van stockfoto’s het vertrouwen in je merk schaadt en directe invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto’s lijken goedkoop maar hebben onmiddellijk een negatieve impact op je merk. Alleen met eigen fotografie die werkelijk past bij het merk kun je een relatie op bouwen met klanten.

 

Ezelsbruggetje: als je geen klik hoort, krijg je ook geen klik.

Boer met koe

 

Wij zochten op Shutterstock en vonden een gebruind fotomodel; met een vreemde strohoed. De Nationale Beeldbank bracht ons een realistisch beeld, maar slecht belicht en nauwelijks focus op de boer.

 

Scala Photography vond koe en boer en bracht ons het beeld dat spreekt.

bottom of page