top of page

Kiekjes

Ik hou van fotograferen. Men weet dat. Dus gisteren stond weer een vriend op de stoep die me apetrots zijn nieuwe camera kwam laten zien. ‘Een hele goeie’ meldde bij op voorhand toen hij hem uit het ook nieuw  aangeschafte fototasje haalde. Want, zo luidde zijn redenering: de camera heeft een 20,3 Megapixel sensor. ‘Dat is meer dan twintig miljoen pixels’ wist mijn vriend. En dat klopt. Wat niet klopt is zijn redenering dat hij met deze camera erg goede foto’s zou gaan maken. Allereerst: het aantal megapixels zegt daar helemaal niets over. Het geeft aan met hoeveel detail het beeld dat door de lens komt wordt vastgelegd. In zijn geval zat er een lens op het toestel van een bedenkelijke kwaliteit. Het enige wat we dus zeker weten is dat dit goed zichtbaar zal zijn op de kiekjes die hij schiet. De balans tussen lens en sensor is in de marketing volledig doorgeslagen naar het laatste. Omdat cijfers scoren. Voor kwalitatief goede foto’s was het omgekeerde beter geweest.

Fotografie-kiekjes.jpg

Maar belangrijker: de camera biedt met al zijn techniek nooit een garantie dat je goede foto’s gaat maken. Dat gebeurt namelijk niet in het zwarte kastje, maar in het creatieve brein van de fotograaf. Die kiest het juiste perspectief… die bepaalt de uitsnede… die kiest het juiste moment. Een goede fotograaf maakt met zijn smartphone al gauw een betere foto dan mijn vriend met zijn gloednieuwe toestel. We zien dat veel van het technisch vakmanschap van de fotograaf, zijn kennis over sluitertijden en diafragma, inmiddels weg-geautomatiseerd is. Verdwenen onder de P op het toestel. Maar echte creativiteit laat zich niet vangen in techniek. De Belgische professor Steven van Belleghem geeft aan dat wij het als mensen alleen op creativiteit, empathie en passie zullen gaan winnen van de computer en robot. Ik moet daar aan denken als ik met het toestel van mijn vriend in de hand zit, maar ook als in moderne marketeers hoor.

Digitale marketing gaat over het clever veroveren van bannerposities, over big data succesvol inzetten, over het digitaal volgen van de customer journey en over conversie-rates op websites… Prachtig allemaal. En absoluut noodzakelijk. Maar het zijn de sensors en de lenzen. Het is ambacht en techniek en daarmee binnen nu en een paar jaar zo ver geautomatiseerd dat het een commodity is geworden. Alle techniek brengt u hoogstens bij de juiste doelgroep en brengt die ook feilloos in beeld. Maar echt communiceren  is mensenwerk. Daarom is het essentieel dat bureaus die mensen in huis hebben. Creatieven. Mensen die empathisch en creatief weten te communiceren. Want alleen dat werkt. Het is wonderlijk dat er een Zilveren Camera wordt uitgereikt aan de beste fotograaf. Het zou een zilveren oog moeten wezen. Lees op deze site vooral alles over de digitale marketing, maar besef dat u het onderscheid vindt onder het knopje ‘het team’.

bottom of page