top of page

Kleur bekennen

We zijn als bureau dagelijks met kleur bezig. Altijd met aandacht en nimmer willekeurig. Want kleuren doen iets. Onderzoek van Centraal Beheer laat zien dat de minst aangereden kleuren auto’s groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen) zijn. Deze kleuren auto’s zijn het minst betrokken in aanrijdingen door de opvallende kleuren. Bij sommige verzekeraars betalen mensen met een zwarte auto wat meer premie. Maar niet alleen op de weg ook in huisstijlen hebben kleuren een functie door de waarde die wij eraan toekennen. 

kleurbekennen.png

Blauw staat bijvoorbeeld voor betrouwbaarheid en professionaliteit. Dit is onder meer belangrijk voor bedrijven die in de financiële of verzekeringssector werken. De Consumentenbond en OHRA zijn voorbeelden. Maar ook betrouwbare bedrijven als Philips, ASML en de politie zien we de kleur blauw inzetten. Tot aan hier is het allemaal niet zo lastig en zijn alle deskundigen het ook wel eens.

 

In webdesign doemen er echter nieuwe vraagstukken op. Bijvoorbeeld over buttons. Iedere website moet uiteindelijk converteren en we hebben soms met klanten en met name de techneuten die code schrijven levendige discussie over de kleur van buttons die dat moeten bewerkstelligen. Wij als vormgevers van de huisstijl opteren al gauw voor een kleur uit het huisstijl-pallet, maar de webbouwer roept standaard rood. Want rood staat voor aandacht en actie. Nieuw onderzoek laat nu zien dat we eigenlijk geen van beide gelijk hebben.

In de internetmarketing wordt eigenlijk altijd gebruik gemaakt van zogenaamde A/B-testen. Men ontwikkelt twee ontwerpen. Een deel van de bezoekers ziet ontwerp A en een ander deel ontwerp B. Men meet dan wat het beste werkt en past dit toe. Daarbinnen maak je dan weer twee varianten en kijkt welke daar weer beter in scoort. Etcetera. Op deze manier zijn diverse sites en diverse kleuren buttons getest. Dat levert opvallende resultaten op. Want de meeste conversie bereik je met complementaire kleuren.

 

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. En kleur is het eerste wat je ogen registreren. Gebruik voor de belangrijkste (!) call-to-action buttons de kleur die aan de andere kant van het kleurenwiel ligt van de huisstijlkleur die het meest wordt toegepast. Voor de Philips-site is dat oranje, de groene Centraal Beheer site is dat oud-roze en voor bijvoorbeeld een paarse site is dat geel. De befaamde rode buttons werken alleen het best op een hemelsblauwe (KLM) site en buttons in een huisstijlkeur, wat wij zo graag willen, werken eigenlijk per definitie slecht. We hebben het schaamrood op de kaken.

bottom of page