top of page

Zeven tips om sociale media effectief in te zetten

social-media-plus1.png

Met campagnes en gekochte ruimte op de tijdlijn voor een exact omschreven doelgroep, kunnen we social media (met name LinkedIn, Facebook en soms ook Instagram) heel gericht inzetten voor marketingcommunicatie. Maar nog veel beter (want effectiever) is het inzetten van eigen posts. Structureel spraakmakende berichten plaatsen op sociale media heeft een enorme impact op zowel de marketing- als de arbeidsmarktcommunicatie. Wij geven je hier zeven tips en eentje extra.

social-media-beelden-01.png

1. WEET VOOR WIE JE SCHRIJFT

Met campagnes en gekochte ruimte op de tijdlijn voor een exact omschreven doelgroep, kunnen we social media (met name LinkedIn, Facebook en soms ook Instagram) heel gericht inzetten voor marketingcommunicatie. Maar nog veel beter (want effectiever) is het inzetten van eigen posts. Structureel spraakmakende berichten plaatsen op sociale media heeft een enorme impact op zowel de marketing- als de arbeidsmarktcommunicatie. Wij geven je hier zeven tips en eentje extra.

​

3. ZORG VOOR AFWISSELING QUA VORM

Het is goed als berichten herkenbaar zijn, maar zorg ervoor dat de vorm wel regelmatig verandert. Wissel korte video’s af met statische berichten. Of bevraag de lezer af en toe. Video trekt over het algemeen beduidend meer aandacht dan stilstaand beeld. Live camerabeeld is uiteraard ook een optie. Bedenk bij video dat het voor veel kijkers niet mogelijk is om het geluid aan te zetten. Zorg er daarom voor dat video ondertiteld is.

​

4. ZORG VOOR INHAKERS

De social media geven je alle kans om snel content te plaatsen. Zonder tussenkomst van plaatsingsbureaus, uitgevers etc. dat maakt dat je op deze media ook heel goed inhakers kunt plaatsen. Kwinkslagen bij de realiteit van de dag of zelfs concrete oplossingen voor nieuws dat vandaag de krant haalde. Dergelijke berichten worden vaak met groot enthousiasme ontvangen, geliked en gedeeld. Op die manier kun je het bereik van het online- kanaal aanzienlijk verbreden. Bij inhakers is de eerste die publiceert altijd spekkoper. Het is daarom van groot belang dat zowel klant als bureau het belang van de inhaker inziet en zowel creatie als goedkeuring snel verlopen. Een voorbeeld: We kennen allemaal het moment nog dat Ollongren na een coronabesmetting haastig naar huis vertrok, maar daarbij dat ene zinnetje in haar papieren prijsgaf: functie elders (voor Pieter Omtzigt). Young Capital realiseerde razendsnel een campagne met de kop ‘zei iemand functie elders’. De HEMA prees in dezelfde week waar zwarte documentmapjes aan (alleen in Den Haag).

6. ZORG VOOR EEN STERKE TITEL

In alle media zal de lezer koppensnellen. Dus ook bij de sociale media. Zorg daarom dat de kop of titel ijzersterk is en de lezer verleidt om verder te gaan lezen. Dat kan door een titel persoonlijk te maken of door krachtige stopwoorden te gebruiken als gratis, absoluut en nu. Maak een titel vooral niet te lang. Zeven woorden werkt in de praktijk vaak goed. Is je post wat langer, gebruik dan boven elke alinea ook weer een korte tussenkop. Vaak is één triggerend woord al voldoende om de lezer erbij te houden. En dat is wat we willen. Gebruik nooit koppen die VOLLEDIG IN HOOFDLETTERS staan. Dat werkt niet.

2. KIES DE JUISTE TIMING

We hebben zonet bij ‘tip 1’ één of meerdere lezers gedefinieerd. Nu is het zaak om goed na te denken over de vraag wanneer deze lezers online zijn. Wat is hun dagritme? Bedenk op welke tijdstippen de doelgroep online is en als je daar geen idee van hebt: test het dan. Publiceer je content in een periode op verschillende tijdstippen en dagen en monitor de respons op de posts. Daar kun je conclusies voor de toekomst uit trekken. Plaats nooit zomaar op een willekeurig tijdstip, daarvoor zijn de verschillen echt te groot. Eerste tip: Tussen 7.00 en 8.00 uur en 17.00 en 18.00 uur scoor je op LinkedIn vrij goed. Voor Facebook tippen we 9.00 uur en 22.00 uur.

Asperion-01.png

Asperion  |  social media campagne visuals

Asperion-02.png

5. CRËEER URGENTIE

We willen graag dat de lezer in actie komt bij veel van onze posts. Dat doet de lezer het best als we een soort van urgentie in de boodschap brengen. Dan doelen we op: alleen deze week, voor de eerste 20 bellers, exclusieve toegang, pre-order nu… Lezers zijn over het algemeen bang om iets te missen. De befaamde fear of missing out. Als we mensen in actie willen laten komen is het daarom vaak goed om een gevoel van schaarste te suggereren. Als we nog honderd plekken op een symposium te vergeven hebben, werkt het werkelijk beter als we zeggen dat het er nog zeven zijn.

7. ZET MEERDERE MEDIA IN

Iedere boodschap heeft zijn eigen beste sociale medium en iedere doelgroep ook. Het klinkt heel logisch om een grote wervingscampagne via LinkedIn te laten lopen, maar de praktijk leert ons dat we met Facebook en zelfs Instagram vaak meer vacatures invullen (als het om MBO+-functies gaat. Er zijn zelfs al bedrijven die TikTok inzetten voor hun marketing. Plaats niet gedachteloos de boodschap van LinkedIn ook op Facebook en omgekeerd, maar pas bijvoorbeeld de toonzetting ook aan, aan het medium. Zorg in alle gevallen, maar zeker op Insta, voor sterk beeldmateriaal.

Asperion-03.png

8. BESTEED HET UIT

Als je niet heel zeker weet dat iemand er structureel aandacht aan kan besteden; besteed het dan uit. Haast niets is slechter voor je imago als dynamisch bedrijf, als dat er geen berichten verschijnen. Orange kan een complete mediakalender voor je samenstellen, deze invullen én bewaken. Daarmee zijn vorm en content gegarandeerd. We gaan hier niet zeggen dat het helemaal geen aandacht meer van de organisatie vraagt, want we hebben wel degelijk input nodig. Maar door de creatie én de planning buiten de organisatie te leggen zijn kwaliteit en continuïteit gegarandeerd.

social-media-nog-eentje.png
bottom of page