Typotrends
Het was zo simpel in ons vak: de copywriter deed de letters en de vormgever de vorm. Maar vandaag doen we het anders en gaan we het over de vorm van de letters hebben. Want bij Orange zien we een aantal trends in typografie voorbijkomen die we heel graag met je willen delen.
Gegenereerd met AI
VIER DE VERSCHEIDENHEID
We kozen voor de koppen meestal al een ander font dan voor de platte teksten. Maar nu gebeurt er iets anders. In het kader van de verscheidenheid en inclusiviteit worden diverse fonts binnen teksten simpelweg samengebracht. Zo zien we in één woord soms schreefletters en schreefloze letters samenkomen, maar ook regular en italic. Het zorgt voor een speels geheel. En door de uitlijning en kleur wel gelijk te houden, oogt het geheel nog net voldoende harmonieus.
SUPER SOBER
Waar we in veel reclames schreeuwende letters zien, vaak in perspectief en met grote schaduw, is er ook een trend die je super sober zou kunnen noemen. Klassieke letters, vaak met schreef, die gecentreerd worden en waarbij letter en achtergrond in harmonieuze en wat gedempte kleuren worden uitgevoerd. Zeker waar het gaat over gezondheid en schoonheid lijken de typografen ons hier een momentje van rust te gunnen in een drukke wereld.
​
MESSCHERP
De tijd dat bedrijven voor zichtzelf een eigen lettertype lieten ontwerpen, ligt toch wel een beetje achter ons. Maar een letter een beetje ‘eigen’ maken gebeurt nog steeds en de laatste jaren gebeurt dat bij logo’s met name door in letters te snijden. Delen van letters worden simpelweg weggesneden waardoor fonts alsnog een geheel eigen gezicht krijgen.
​
VLOEIBAAR
In de jaren zeventig en tachtig zagen we letters die haast vloeibaar leken. En je raadt het al: die zijn terug. Vormgevers maken gebruik van fonts die dit karakter hebben of gaan voor een logo zelf (digitaal) aan het schilderen. We zien dit nog niet toegepast binnen het serieuze bedrijfsleven, maar in food en recreatie zien we deze trend veel voorbijkomen.
GEVULD
Met name binnen het webdesign zien we steeds vaker de gevulde letter voorbijkomen. Vaak is dit een transparante letter waarachter een beeld, kleurenpalet of film zichtbaar is. Maar ook letters/woorden die uit een ‘vorm’ gecreëerd worden (zie ‘Juice’ rechtsboven). Kunstmatige intelligentie (AI) is hier overigens al heel handig in. Hierdoor wordt het oog enorm sterk naar bepaalde woorden getrokken, kan een boodschap versterkt worden op het moment dat de formele inhoud van het woord versterkt wordt door de afbeelding die te zien is. Op het web kan de afbeelding dan natuurlijk bewegen.
ACCENTUEREN
Steeds vaker zien we dat vormgevers delen van teksten onderstrepen of high-lighten, zoals we dat vroeger in de te leren teksten op school deden. De kleurenpalet is ook vergelijkbaar. We zien veel fluorescerend geel en groen bijvoorbeeld. ANIMATIE Het internet biedt vormgevers iets wat ze eerder niet hadden: er kan met tekst geanimeerd gaan worden. Dat geeft heel veel leuke mogelijkheden. Ga bijvoorbeeld eens naar de website van Logopedie Jill, www.logopediejill.nl of scan de QR-code hiernaast, en zie hoe daar heel toepasselijk met letters gespeeld wordt.
Doorpraten over letters of zien wat we met fonttrends voor jouw bedrijfsnaam kunnen betekenen? Bel Orange