top of page

Verbeeldingskracht

Logica brengt je van A naar B. Creativiteit brengt je overal. Dit zijn niet mijn woorden, maar het is een quote van Albert Einstein. Het hadden wél mijn woorden kunnen zijn. Waar Einstein’s E=MC2 boven mijn pet gaat, is deze wijsheid over de creatieve geest voor mij haast een levensmotto. Een kort pleidooi dus voor de creativiteit.

Creativiteit.jpeg

Bedrijven worden gedreven door ratio. De bedrijven die het best kunnen denken, het strakst hun processen weten te managen en het scherpst in weten te kopen lijken het meest succesvol te zijn. Ik zeg lijken, want voor toekomstig succes moet je nu naar de bedrijfsverzamelgebouwen op de oude industrieterreinen waar creatieve geesten samenklonteren rond tafeltennistafels en tafelvoetbalspelen om met geniale oplossingen te komen voor problemen die wij nog niet eens ervaren. Creativiteit viert hier hoogtij. Zoals het dat ook in de reclame doet.


Wij weten alles van SEO, puntverbreding in het drukwerk op sterkzuigend papier en doelgroepanalyses, maar onze core business is creativiteit. Noem het anders denken, een andere afslag nemen, de wereld verrassen. Door weg te blijven van de platgetreden paden weten we in de communicatie de aandacht te pakken en de sympathie te winnen. Dat is essentieel in een wereld waar de consument en zakelijke klant overspoeld worden door informatie en waar het product zelf vaak niet eens meer de onderscheidende factor is.

Creativiteit vertaalt zich niet alleen in de boodschap die we als reclamemakers brengen (‘u moet de groenten van Hak hebben’) maar even zo goed in de doelgroepkeuze, de middelenselectie en zelfs in de mediaplanning. Voor wat betreft dat laatste: we weten dat de kosten radiocommercial 1 op 1 gerelateerd zijn aan het aantal luisteraars. Logisch dus dat een commercial om 6 uur in de ochtend maar weinig kost. Wie is er dan op pad… juist de bouwvakker op weg naar zijn volgende klus. Dus kunnen de Makita’s, Metabo’s en HiKOKI’s van deze wereld op dat moment voor een habbekrats praktisch hun hele doelgroep voor power tools bereiken. Anders denken. Daar gaat het om.

Ondernemen is risico’s nemen. Dat weten we. Maar we zien ook dat de gemiddelde ondernemer in zijn of haar communicatie voor de veilige weg kiest. Daarmee missen zij kansen. Onderzoek vertelt ons dat ondernemers tussen de 500 en 3500 reclameboodschappen per dag zien. De volgende dag kunnen zij zich daar net geen 1% van herinneren. Wie bij die ene procent wil horen, zal anders moeten zijn. Jaarlijks worden de meest creatieve campagnes in Nederland bekroond. Wat blijkt; deze creatieve campagnes zijn 11 keer zo effectief in het vergroten van marktaandeel dan andere campagnes.
Maar pas op (en anders doen wij dat wel): creativiteit moet niet het doel zijn, maar een middel. Het moet niet een serie creatieve vondsten zijn, maar de creativiteit moet gekoppeld zijn aan de kernkwaliteit van een organisatie. In dat opzicht is de veel geroemde campagne ‘even Apeldoorn bellen’ veel minder sterk dan de campagne van Klaverblad. De eerste is leuk, maar zegt niets over Centraal Beheer. De tweede zegt alles over Klaverblad.


Ik wil maar zeggen: creativiteit is ook een vak. Ons vak. Als je meer van de logica bent en van A naar B gaat. Zorg dan dat je het juiste adres voor B kiest. Wil jij sparren over hoe we creativiteit aan de kernkwaliteiten van jouw organisatie kunnen koppelen? Stuur me gerust en berichtje.

bottom of page